We naderen met rasse schreden het einde van het jaar, traditioneel een moment van achteruitkijken en vooruitblikken. Ook Voka Kempen doet dit op 12 december tijdens de jaarlijkse Réveillon - dit jaar bij AGC Glass Europe in Mol. De Réveillon is in de eerste plaats een netwerkevent waar vijfhonderd Kempense ondernemers in een ontspannen sfeer het glas heffen op de toekomst. ‘Toch zorgen we ook voor de nodige inhoud’, zegt Ronny Van Broekhoven, voorzitter van Voka Kempen. ‘Verschillende Kempense Captains of Industry zullen tijdens het event hun glasheldere kijk op de toekomst uit de doeken doen.’
Kempense ondernemers zijn harde werkers, daarom ook ligt de nadruk tijdens de events van Voka Kempen meestal op de inhoud. Toch moet een iets frivoler event op het einde van het jaar absoluut kunnen. ‘Met onze Réveillon bieden we de ondernemers en stakeholders een feestelijk netwerkevent met walking diner aan’, vertelt Van Broekhoven. ‘Een ideaal moment ook om hun werkjaar in stijl af te sluiten. In ondernemend gezelschap, met de nodige aandacht voor het showelement.’
Goesting en groei
Even de blok er af dus. Toch kon Voka Kempen het niet nalaten om tijdens de Réveillon al een blik op de toekomst te werpen. ‘Je kan op verschillende manieren kijken naar de realiteit die voor ons ligt’, weet Van Broekhoven. ‘Ja, ondernemers klagen en zagen wel eens en Voka ongetwijfeld ook. Over de loonkost bijvoorbeeld, op die nagel blijft Voka kloppen. Maar één ding is zeker. Voka heeft het goed voor met Vlaanderen en haar inwoners. Niet alleen met haar ondernemingen. Het is onze overtuiging dat ondernemingen de sleutel in handen hebben om verdere verarming van de bevolking tegen te gaan. En om ons algemeen welzijn (en dat gaat verder dan alleen welvaart) positief te beïnvloeden. Met respect voor het leefmilieu. Voor Voka zijn groei en goesting de thema’s van 2014!’
Iedereen Welkom
Met die insteek vroeg Voka Kempen een aantal Kempense Captains of Industry om hun glasheldere visie op de toekomst te formuleren. ‘Ondernemers zoals onder andere Vic Swerts (Soudal), Tom Heyman (Janssen Pharmaceutica), Kurt Van Doninck (Nike) en Marc Beets (DAF) gingen in op onze vraag’, legt Van Broekhoven uit. ‘Wil je graag weten wat zij en andere prominente bedrijfsleiders over onze toekomst te vertellen hebben, kom dan zeker op 12 december naar onze Réveillon. Inschrijven kan via www.voka.be/kempen. Het event is toegankelijk voor zowel leden als niet leden, dus iedereen die met goesting wil werken aan groei voor de Kempen is meer dan welkom.
Captains of Industry geven hun glasheldere toekomstvisie
Tijdens de Réveillon ontdekt u wat volgens enkele Kempense Captains of Industry de motoren van groei zijn voor ondernemingen. Groei en hun visie hierop vormt de rode draad doorheen het eindejaarsfeest van Voka – Kamer van Koophandel Kempen, de Réveillon. Hier al een klein voorsmaakje:
Tom Heyman, afgevaardigd bestuurder, Janssen Pharmaceutica: ‘Ondernemers moeten ambitieus zijn. Ingaan tegen de stroom van defaitisme. Tonen dat het wel kan. Ondernemers gaan de wereld redden. Let op mijn woorden.’
Marc Beets, Managing Director, Daf Trucks: ‘Benut al de kennis en ervaring in huis. Als ondernemer moet je luisteren naar al je werknemers, ook die ‘op de vloer’. Hierdoor worden de processen efficiënter en de kwaliteit verhoogt. Je kansen op de markt verhogen.’
Vic Swerts, afgevaardigd bestuurder, Soudal: ‘Er is meer buitenland dan binnenland! Niet aarzelen, gewoon klein beginnen. De handelsbeurs in Keulen is een mooie eerste stap om de deuren van de wereld te openen. Hoe concreter je product, hoe eenvoudiger. En niet vergeten de knowhow en expertise van organisaties als Voka en FIT te valoriseren.’
Jef Lembrechts, gedelegeerd bestuurder, Vanhout: ‘Respect en positivisme. Als regio maken wij het verschil door onze mensen: zij zorgen voor de nodige innovaties! Ik merk een mentaliteitswijziging die mij heel hoopvol stemt. Wij zijn misschien wat duurder, maar onze mensen zijn – nog meer in de nabije toekomst - positief ingesteld, goed opgeleid en betrokken bij hun werk.’
Kurt Van Doninck, General Manager, Nike: ‘Duurzame innovatie. Innoveren ja, maar als de innovatie niet duurzaam is, heeft ze geen toekomst. Dit betekent ook dat we onze jonge talenten in de juiste richting moeten ontwikkelen, zij gaan de innovaties moeten initiëren en realiseren.’
Dirk Fransaer, gedelegeerd bestuurder, VITO: ‘Duurzame groei! Diepe geothermie, waarbij we de warmte uit de ondergrond gebruiken voor de productie van warm water, zal een enorme boost geven aan de Kempense economie. In een ideaal scenario komt er een injectie van 6,4 miljard euro in de Kempense economie tussen 2015 en 2025.’ Foto Ronny Van Broekhoven, voorzitter van Voka Kempen / N.